X
تبلیغات
رایتل

موشکافی

بررسی عمیق‌تر هر چیزی که می‌شود!

پنج‌شنبه 4 خرداد 1396 ساعت 16:16

استاندارد شما چیست؟

همیشه و در هر قبیله و گروه و صنعت و بازاری که باشید، یک سری استاندارد خاص وجود دارد. استانداردی که اگر نزدیک به آن رفتار کنید کسی حق اعتراض به شما را ندارد یا حداقل می‌داند که همه جا همینطور است. 


 وقتی که با مدیر یک شرکت مهم و بزرگ و یا یک سرمایه‌گذار قرار ملاقاتی داریم، می‌دانیم که ممکن است ساعت‌ها معطل بمانیم و چند بار هم زمان جلسه تغییر کند.

وقتی که یک فروشگاه اینترنتی می‌گوید ۷ روز ضمانت تعویض داریم، می‌دانیم که فروشگاه‌های اینترنتی دیگر هم تقریبا همین استاندارد را دارند.

وقتی که پروژه‌ای را به صورت برونسپاری به یک تیم فنی می‌سپاریم می‌دانیم که ممکن است هیچ‌گاه پروژه را تحویل نگیریم و بدقولی‌های زیادی هم پیش می‌آید. 

و خیلی وقتی‌های دیگر.

 

اما ما تنها وقتی آدم‌ها و شرکت‌ها و گروه‌ها در ذهنمان ماندگار می‌شوند که بر خلاف استانداردها عمل می‌کنند. یا فراتر از استاندارد موجود و یا بسیار پایین‌تر از آن.


وقتی که یک مدیر و یا سرمایه‌گذار کاملا سر وقت جلسه را برگزار می‌کند، وقتی که یک فروشگاه اینترنتی بعد از ۷ روز هم محصول خراب شما را عوض می‌کند و برخورد مناسبی هم با شما دارد، وقتی که یک پروژه سر وقت تحویل داده می‌شود و اعضای تیم رفتار حرفه‌ای دارند دیگر هیچ چیز مثل گذشته نیست و اسم آن شخص و گروه یا سازمان به عنوان استاندارد در ذهن شما می‌ماند. 


شما همیشه می‌توانید بهانه داشته باشید. به شما اطلاع رسانی درست نشده بود، در ترافیک سنگینی گیر کردید، امان از دست این مسئولین، امان از دست زیردستان بی کفایت ... اما وقتی که یک بار همه چیز درست انجام شود دیگر استانداردها جابه جا می‌شود. استاندارد جدید وقتی است که مجبور به آوردن بهانه نیستید. 


اشخاص و سازمان‌های زیادی به فکر فرمول‌های پیچیده برای برندینگ هستند و هیچ وقت هم قدمی رو به جلو بر نمی‌دارند. این‌ها ساده‌ترین راه برای ساختن برند را فراموش کرده‌اند. چه می‌شد اگر از فردا شما استانداردها را در جهت مثبت جا به جا می‌کردید؟ وقتی ه نیازی به بهانه آوردن نداشته باشید رابطه شما با مشتریانتان چطور می‌شود؟


پ.ن : رضا غیابی از برگزار کنندگان تداکس تهران، آدم حرفه‌ای و دوست داشتنی است. کسانی که او را می‌شناسند و با او برخورد داشته‌اند سروقت بودن و خوش مشرب بودن را از ویژگی‌های بارز او می‌دانند. وقتی که در یک جمع باشد به راحتی می‌توانید او را پیدا کنید. جایی را بگردید که تعداد زیادی از افرا دور یک نفر جمع شده‌اند.

فکر می‌کنم یکی از ویژگی‌های مهم رضا غیابی جابه‌جا کردن استانداردها است. وقتی که خارج از وقتش هم به شما رسیدگی می‌کند و دقیقا سر وقت جلسه را برگزار می‌کند. 

نظرات (2)
+ محمدرضا زمانی http://mrzamani.com
امین. متن‌ت رو خیلی دوست داشتم.
به‌نظرم حتی انقدر همه پایین‌تر از استانداردها و تعهدات عمل می‌کنن که عمل به چیزی که وعده دادیم _ نه لزوما فرا تر از اون _ هم گاهی کافیِ کافیه!
ازطرفی، این موضوع هم جای خوشحالی داره (که چقدر متمایز شدن راحته) و‌ هم جای تاسف (بخاطر دنیای اطراف ما). فقط باید حواسمون باشه ما هم همرنگ «جماعت» نشیم
شنبه 6 خرداد 1396 ساعت 05:00
امتیاز: 0 0
پاسخ:
دقیقا محمدرضا جان، همرنگ جماعت شدن راحت ترین کار ممکنه. همیشه بهانه برای همرنگ جماعت شدن خیلی زیاده. اما بهانه برای عملکرد بهتر از استاندارد خیلی کمه و خیلی‌ها هم درک نمی‌کننش. «ما در همین حد وظیفه داشتیم و انجام دادیم...»
+ علی رسولی
هر فردی، هر تیمی، هر سازمانی، هر صنفی و حتی هر کشوری "متوسط" های خودش رو داره که همه اعضا به حرکت حول آن عادت کرده اند.
بعد از شکست یک محصول یا پروژه چقدر شنیده ایم که: طبیعیه، همیشه همینطوره، دفعات اول هیچوقت نمیشه جواب گرفت. این ذهنیت ها متوسط ها رو شکل می دن.
جمعه 5 خرداد 1396 ساعت 12:15
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام علی جان
خیلی خوشحالم اینجا سر زدی و نظرت رو گفتی

این چند روز توی نمایشگاه اینوتکس مسئول یک بخشی بودم که یک سری اتفاقات افتاد که الهام بخش این نوشته من هم اتفاقات اونجا بود.

همین که یک نفر استاندارد رو کمی جا به جا کنه و توقع مشتری رو تغییر بده یا همین که یک گروه توی یک کشور فراتر از استانداردها عمل کنه و توقع مردم رو بالا ببره خیلی اتفاق خوبیه به نظرم. یک چرخه مثبت شکل میگیره که به بهبود اوضاع منتهی میشه و زندگی برای متوسط‌ها رو سخت میکنه و اونها مجبورن خودشون رو تغییر بدن.
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک : عدم نمایش ایمیل بعد از درج
وب/وبلاگ :